Zasady realizcji zleceń na zaopatrzenie
Od 1 lipca 2023 r. zostanie uruchomiona funkcjonalność umożliwiająca wystawianie zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne i zleceń naprawy wyrobu medycznego w postaci elektronicznej (e-zlecenia).
Czym jest e-zlecenie?
Zgodnie z art. 38 ust 4d ustawy o refundacji e-zlecenie wystawia się w formie dokumentu elektronicznego podpisywanego:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- podpisem zaufanym albo
- z wykorzystaniem sposobu potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych dostępnego w systemie teleinformatycznym udostępnionym bezpłatnie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Dodatkowo informujemy, że w związku z opublikowaniem rozporządzenia zmieniającego w sprawie wzoru zlecenia,
wprowadzono nowe wzory zlecenia i zlecenia naprawy, które będą obowiązywały od 1 lipca 2023 r. (m.in. brak konieczności podpisywania III i IV części przez realizatora).
Od 1 lipca do 30 września 2023 r. wystawianie e-zleceń jest fakultatywne. Natomiast od 1 października 2023 r. wystawianie e-zleceń podpisanych elektronicznie będzie obligatoryjne.
Zgodnie z komunikatem Ministra Zdrowia do 30 września 2023 r. zlecenia na wyroby medyczne i zlecenia naprawy mogą być wystawiane i weryfikowane na dotychczasowych zasadach, czyli za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności.
Pacjent, po pozytywnej weryfikacji zlecenia, otrzyma jak dotychczas, od wystawiającego zlecenie informację o wygenerowanym przez system e-ZWM numerze zlecenia:
- bez konieczności wydruku zlecenia (nadal będzie możliwość generacji i pobrania pliku PDF z I i II częścią zlecenia)..
- w formie papierowej poza systemem e-ZWM.
Przypominamy, że w przypadku negatywnej weryfikacji zlecenia lub sytuacji, gdy zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne zostanie wystawione w formie papierowej poza systemem e-ZWM, wymagane jest potwierdzenie zlecenia w OW NFZ. Zlecenie można przekazać do dowolnie wybranego OW NFZ z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych lub innych systemów łączności drogą elektroniczną (np. skan/email/fax).
W przypadku wystawienia e-zlecenia niezbędne będzie podpisanie zlecenia elektronicznie. Informacja o wygenerowanych danych dostępowych do e-zlecenia będzie przekazywana pacjentowi za pośrednictwem sms, e-mail.
Dostępny będzie również druk informacyjny dla e-zleceń wystawionych i podpisanych elektronicznie – możliwy do wydrukowania na prośbę pacjenta przez osobę wystawiającą.
W związku z tym, że odstąpiono od wymagania złożenia podpisu przez realizatora i osobę odbierającą dla części III i IV zlecenia, realizacja zlecenia nie jest traktowana jako dokument elektroniczny.
Realizacja zlecenia od 1 lipca 2023 r. w sklepie medycznym lub aptece odbywa się po przekazaniu przez pacjenta:
- identyfikatora zlecenia oraz numeru PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL daty urodzenia,
- identyfikatora zlecenia oraz kodu dostępu lub
- numeru PESEL oraz kodu dostępu.
Pacjent nie musi posiadać wydrukowanego zlecenia.
Sklep medyczny nadal będzie miał możliwość wygenerowania części III i IV zlecenia do pliku PDF.
online - kliknij